یکی از بزرگترین بحث ها در سئو بحث ساب دایرکتوری در مقابل ساب دامنه است.
کدام یک برای سئو بهتر است؟ آیا واقعاً تفاوتی ایجاد می کند؟ اگر وبلاگی در زیر دامنه میزبانی می شود، آیا باید آن را به یک ساب دایرکتوری منتقل کنید؟ موضع گوگل در این باره چیست؟
اینها تنها چند مورد از سوالاتی هستند که معمولاً در انجمنهای سئو و شبکه های اجتماعی مطرح می شوند و اغلب با پاسخ های مختلفی روبرو می شوند.
در این مقاله ما می خواهیم این سردرگمی را شفاف سازی کنیم و کمک کنیم تا بحث در مورد “ساب دامنه در مقابل ساب دایرکتوری” حل شود. ما بیشتر به مباحث فنی سئو خواهیم پرداخت.
به طور ویژه نگاهی خواهیم انداخت به :
- مفاهیم ساب دامنه و ساب دایرکتوری
- گوگل درباره ساب دامنه و ساب دایرکتوری چه می گوید؟
- ساب دایرکتوری: بحث سئو
- ساب دایرکتوری: چالشها
- ساب دامنه یا ساب دایرکتوری: کدام یک برای من بهتر است؟
مفاهیم ساب دامنه و ساب دایرکتوری
قبل از اینکه بررسی کنیم کدام یک برای سئو بهتر است، ابتدا نگاهی سریع به تفاوت فنی بین ساب دامنه ها و ساب دایرکتوری ها می اندازیم.
ساب دامنه (Subdomain) :
Blog.yourdomain.com
ساب دایرکتوری (Subdirectory) :
yourdomain.com/blog/
اساساً، یک ساب دامنه فرزندی از دامنه اصلی است و بعضی اوقات برای میزبانی موارد زیر از آنها استفاده می شود:
- بلاگ ها
- فروشگاه های تجارت الکترونیکی (وقتی اینها بخشی از یک سایت بزرگتر هستند.)
- بین المللی سازی (وب سایت های مختلف برای هدف قرار دادن بازارهای مختلف)
- سایت های مجزا برای موبایل
- فرم های نقل و قول
توجه داشته باشید که در ساب دایرکتوری (همچنین به عنوان زیر پوشه یا ساب فولدر نیز شناخته می شود) ، / blog / در دامنه اصلی قرار دارد. این بخشی از وب سایت اصلی yourdomain.com است به همان روشی که هر صفحه دیگری در آن قرار دارد. به طور کلی، این فقط یک صفحه دیگر در این وب سایت است.
اما یک ساب دامنه خارج از دامنه اصلی و در قسمت اختصاصی دامنه خود قرار دارد. در این مثال، از آن برای میزبانی وبلاگ استفاده می شود.
یک ساب دامنه همیشه هنگام مشاهده یک URL قبل از دامنه اصلی قرار می گیرد، در حالی که یک ساب دایرکتوری همیشه پس از آن قرار می گیرد.
اگر در حال حاضر مطمئن نیستید که سایت شما از چند ساب دامنه استفاده می کند یا اصلاً از آن استفاده می کند، می توانید از ابزار حسابرسی سایت Semrush برای مشاهده ساختار سایت خود، از جمله زیر دامنه ها استفاده کنید:
فقط مطمئن شوید که در تنظیمات گزینه “‘including all subdomains” در بخش “crawl scope” انتخاب شده باشد.
چرا چنین مبحث مهمی در میان کاربران انجمن های سئو و شبکه های اجتماعی بین ساب دامنه و ساب دایرکتوری وجود دارد؟ و کدام یک از آنها در رتبه بندی SERPS بهتر از دیگری است؟
تشریح مبحث
بیایید یک چیز را روشن کنیم، ساختار وب سایت شما به طور قابل توجهی بر عملکرد جستجوی ارگانیک شما تأثیر می گذارد.
انتخاب بین ساب دامنه یا ساب دایرکتوری برای مناطق خاصی از سایت شما می تواند به رشد سایت شما کمک کند یا مانع رشد آن شود. اما، مواردی نیز وجود دارد که اگر بخشی از سایت خود را در یک ساب دامنه میزبانی کنید منطقی تر است.
این مورد به سناریو بستگی زیادی دارد. این مهم است که شما سناریوهای مختلف استفاده از آنها و تأثیر آنها بر عملکرد ارگانیک سایت را درک کنید.
بنابراین، این سردرگمی از کجا ناشی می شود؟
این بحث ناشی از این واقعیت است که Google ساب دامنه ها را به عنوان موجودیت جداگانه از دامنه اصلی شما تلقی می کند، بیشتر به این دلیل که برخی وب سایت ها محتوای مختلفی را در ساب دامنه ها قرار می دهند که واقعاً نباید با سایت اصلی مرتبط باشند. یا در برخی موارد، این ساب دامنه های دامنه اصلی توسط افراد مختلف کنترل می شوند.
در ادامه مثال ما در بالا :
- yourdomain.com/blog/ به عنوان بخشی از yourdomain.com توسط الگوریتم Google تلقی می شود.
- blog.yourdomain.com به عنوان بخشی از yourdomain.com تلقی نمی شود، بلکه به عنوان بخشی جداگانه تلقی می شود.
این بدان معناست که هنگام رتبه بندی دامنه اصلی، محتوا (و دارایی های ارزشمند آن مانند بک لینک) که در یک زیر دامنه میزبانی می شود توسط الگوریتم Google در نظر گرفته نمی شود.
تقریبا به نظر می رسد که در رتبه بندی، محتوای ساب دامنه جدا از دامنه اصلی محاسبه می شود و فکر کردن به این موضوع می تواند باعث کمی شفافیت شود.
گرچه به نظر نمی رسد چیز خوبی باشد، اما گاهی اوقات منطقی است که یک ساب دامنه به عنوان بخش جداگانه ای از دامنه اصلی دیده شود، مخصوصا زمانی که ساب دامنه ها باید نمایانگر مشاغل یا بخشهای جداگانه باشند.
عموماً یک ساب دامنه (از طریق یک منوی ناوبری یا پیوندهای داخلی) به دامنه اصلی پیوند داده می شود، اما گاهی اوقات نیز اینطور نخواهد بود. این یک عامل کلیدی است و می بایست در زمان راه اندازی سایت (یا بخش جدیدی از آن) تصمیم بگیرید که از کدام راه استفاده نمایید.
Google درباره ساب دامنه ها و ساب دایرکتوری ها چه می گوید؟
قطعاً اینگونه نیست که بگوییم ساب دایرکتوری ها برای سئو خوب هستند و ساب دامنه ها بد هستند. به این سادگی نیست.
اما باید بدانیم که توصیه های مختلف از کجا آمده و چگونه با راهنمای Google مقایسه می شوند.
در ویدئوی زیر، جان مولر از گوگل در یک ویدیو مربوط به سال 2017 به بحث در مورد ساب دامنه در مقابل ساب دایرکتوری پرداخت. این توصیه بین آن زمان و امروز تغییری نکرده است.
در این ویدیو، جان اظهار داشت که: “جستجوی وب Google برای استفاده از هر دو مورد یعنی زیر دامنه ها یا ساب دامنه ها خوب است.”
– جان مولر، گوگل
و همچنین این: “ما باید یاد بگیریم که چگونه [ساب دامنه ها] را crawl کنیم، اما در بیشتر موارد، این فقط یک تشریفات برای چند روز اول است.”
– جان مولر، گوگل
ساب دایرکتوری ها: بحث SEO
اگر گوگل می گوید که استفاده از ساب دامنه ها خوب است، پس مشکل چیست؟
برای پاسخ به این، باید دو مورد از 3 فاکتور برتر رتبه بندی گوگل را مرور کنیم:
- محتوا
- لینک ها (پیوندها)
فقط به این دلیل که گوگل اظهار داشت که استفاده از زیر دامنه یا زیر شاخه خوب است، این بدان معنا نیست که بگوییم مزایای یکی نسبت به دیگری بیشتر نمی باشد.
به عبارت دیگر:
آیا به دلیل میزبانی محتوای وبلاگ سایت خود در یک ساب دامنه مجازات خواهید شد؟ خیر. اما آیا در صورت قرار گرفتن در دامنه اصلی شما، این محتوا (و هر پیوند) می تواند به رتبه بندی بهتر شما کمک کند و بازدید بیشتری داشته باشد؟ بله!
اگر محتوا و پیوندها بین یک ساب دامنه و دامنه اصلی تقسیم شده باشد، “اقتدار کلی” آن دو بخش کمتر از این است که همه چیز در دامنه اصلی قرار داشته باشد (با استفاده از ساب دایرکتوری ها).
به همین دلیل زمانی که ساب دامنه ها به ساب دایرکتوری منتقل می شوند، یک افزایش در میزان بازدید و ترافیک (در مقایسه با دو بخش جداگانه) مشاهده می شود.
برای مثال، فقط به مثال زیر که اندی چادویک به اشتراک گذاشته است نگاه کنید و نتیجه انتقال وبلاگش (که قبلش در یک ساب دامنه میزبانی می شد) به دامنه اصلی (اکنون به عنوان ساب دایرکتوری) و رشد آن را مشاهده کنید.
“من این را حدود 4 هفته پیش در توییتر به اشتراک گذاشتم ، فقط می خواستم دوباره به اشتراک بگذارم چون هنوز در حال افزایش است …”
-اندی چادویک – 29 اکتبر 2020
داستان های زیادی از موفقیت کسانی که محتوایشان را از ساب دامنه به ساب دایرکتوری انتقال داده اند وجود دارد.
فقط نگاه کنید وقتی که یکی از مشتریان استیون کنورایت وبلاگ خود را از ساب دامنه به ساب دایرکتوری منتقل کرده است چه اتفاقی افتاده است :
“نمی خواهم مشاجره یا هرچیزی را شروع کنم، اما اینجا مشخص شده است که وقتی وبلاگ مشتری را از ساب دامنه به ساب دایرکتوری انتقال داده ام چه اتفاقی افتاده است (ساب دامنه به ساب دایرکتوری /blog/ ) :”
– استیون کنوریت – 20 اکتبر 2020
یا یکی از نمونه های بسیار دیگری که به طور مرتب در توییتر به اشتراک گذاشته می شود:
“از زمان انتقال وبلاگ از ساب دامنه به ساب دایرکتوری، 20٪ افزایش در ترافیک مشاهده شد.
ای کاش زودتر این کار را می کردیم … چرا دیدگاههای زیاد مختلفی وجود دارد وقتی که ما میبینیم این درست کار می کند.”
– دیو گرهاردت -30 نوامبر 2018
بیایید رد نکنیم که این مثالها همه در مورد مهاجرت وبلاگها از ساب دامنه ها به ساب دایرکتوری ها صحبت می کنند و به طور پیش فرض، وبلاگها معمولاً غنی از محتوا هستند (غالباً بیشترین محتوای یک کسب و کار در یک وبلاگ قرار دارد) و محتوای وبلاگ معمولاً لینک دهنده است.
بنابراین چیزی که در اینجا اتفاق می افتد این است که ساب دایرکتوری از قدرت (محتوا و لینک) و اهمیت برخوردار است و وقتی که این قدرت با دامنه اصلی ادغام می شود، نتیجه آن افزایش قدرت (افزایش بازدید واقعی) بیشتر از زمانی است که به عنوان دو بخش مجزا دیده می شدند.
اساساً، محتوای عالی که بک لینک عالی به دست می آورد، زمانی که به جای ساب دامنه، روی ساب دایرکتوری قرار دارد همیشه نتیجه بهتری در سئو کسب می کند.
ساب دایرکتوری ها: چالش ها
در یک دنیای ایده آل، شما کنترل کاملی بر استفاده از ساب دامنه ها یا ساب دایرکتوری ها برای مناطق مختلف سایت خود خواهید داشت.
اما واقعیت این است معمولا این موضوع خیلی ساده نیست و برای کار بر روی آن می بایست به محدودیت های فنی توجه کرد.
این محدودیت ها می تواند شامل موارد زیر باشد:
- عدم امکان راه اندازی سایت های بین المللی در ساب دایرکتوری ها (به عنوان مثال yourdomain.com/us/ و yourdomain.com/es/)
- توسعه دهندگانی که نمی خواهند وبلاگ وردپرس را در همان سرور فروشگاه تجارت الکترونیکی میزبانی کنند.
- تمایل به استفاده از یک بستر وبلاگ نویسی اختصاصی به جای وبلاگ داخلی تجارت الکترونیکی
- فرم نقل قول یا ویژگی دیگری که به دلیل نوشتن در زبانهای مختلف و کدگذاری، قادر به نشستن در همان سرور سایت اصلی نیست.
این ها فقط چند مثال بودند تا بتوانید تصمیم بگیرید که می خواهید از ساب دامنه استفاده نمایید یا ساب دایرکتوری؟
به عنوان مثال، Shopify شما را مجبور می کند از ساب دامنه ها برای فروشگاههای بین المللی استفاده کنید(de.yourdomain.com به جای yourdomain.com/de/) و امکان استفاده از آن در ساب دایرکتوری ها وجود ندارد.
به همین ترتیب، اگر شما می خواهید از یک وبلاگ وردپرسی استفاده کنید و سایت شما با CMS راه اندازی شده باشد که اجازه راه اندازی بر روی سرور دیگری را ندهد(یا به شما امکان انجام این کار را بدهد). یک توسعه دهنده معمولاً پیشنهاد می کند از یک ساب دامنه برای سهولت استفاده کنید (اگرچه استفاده از پروکسی معکوس در این سناریو گاهی ممکن است).
زیر دامنه یا زیر شاخه: کدام یک برای من مناسب است؟
یک چیز مسلم این است که هنوز هم سردرگمی زیادی در این مورد وجود دارد که آیا ساب دامنه ها می توانند به سئو سایت شما آسیب برسانند یا نه، همانطور که در این توییت اخیر می بینیم:
“این یک سوال عالی است. شما در حال انتخاب بین مسیر یک URL یا ساب دایرکتوری مانند /blog و یک ساب دامنه مانند blogs.whatever هستید. من معتقدم این به انتخاب خود شما بستگی دارد و برای گوگل تفاوتی ندارد. URL ها UI هستند، از یکی که دوست دارید استفاده کنید.”
-اسکوت هانسلمن – 10 دسامبر 2020
این نشان می دهد که هنوز اختلاف نظرهای زیادی در مورد اینکه Google با این موارد متفاوت برخورد می کند یا نه وجود دارد.
در بیشتر موارد، انجمن SEO موافقت می کند که اگر محدودیت های فنی، محدودیت های قانونی در کشورهای مختلف و غیره وجود نداشته باشد، شما باید محتوای خود را به جای ساب دامنه در یک ساب دایرکتوری میزبانی کنید.
“من دو استارت آپ دیده ام که سریال های این هفته را در وبلاگ هایی که در یک ساب دامنه میزبانی شده اند، جمع آوری کرده اند.
شخصی باید به آنها اطلاع دهد که این برای سئو سایتشان وحشتناک است.”
– نیخیل ونکاتسا (@realictionboy) 10 دسامبر 2020
با این اوصاف، شما برای تصمیم گیری باید محتوا را نیز در نظر بگیرید و اینکه چرا تصمیم دارید میزبان یک ساب دامنه باشید.
اگر این یک وبلاگ یا فروشگاه تجارت الکترونیکی است، پس همیشه اولویت این است که محتوا در یک ساب دایرکتوری میزبانی شود.
اما اگر این یک فرم گفتگو یا محتوایی است که از نظر موضوع به سایت شما ارتباطی ندارد، فقط استفاده از ساب دایرکتوری ها را پیش فرض کار خود قرار ندهید.
اگر دلیلی برای استفاده از ساب دامنه وجود دارد، نباید این مورد را نادیده بگیرید، و ویژگی هایی مانند فرم های نقل قول یا حتی مراکز پشتیبانی (اغلب پشت صفحه ورود به سیستم) اگر اینگونه میزبانی شوند، به پتانسیل سئو سایت شما آسیب نمی رسانند. در حقیقت، شما احتمالاً هیچ تفاوتی با استفاده از ساب دایرکتوری ها در این نمونه ها مشاهده نخواهید کرد.
در بیشتر موارد، یک ساب دایرکتوری از زیر نظر SEO نسبت به ساب دامنه ها اولویت دارد. با این حال، ملاحظاتی وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری درباره آنها فکر کنید.
تصمیم گیری برای یک محتوا مانند وبلاگ آسان است، اما انواع دیگر محتوا و ویژگی های سایت باید در کنار هر گزینه مثبت و منفی در نظر گرفته شوند. همیشه انتخاب ساده ای نیست.
فقط مطمئن شوید متوجه شده اید که چگونه تصمیم شما می تواند بر عملکرد سئوی سایت شما تاثیرگذار باشد.