از اوایل سال 2016، کارشناسان پیش بینی کرده اند که سرانجام جستجوهای صوتی درصد قابل توجهی از جستجوهای Google را در سراسر جهان تشکیل می دهند. اکنون که افراد زیادی از دستگاه های هوشمندی مانند Google Home ،Alexa و Siri در خانه خود استفاده می کنند، قابلیت جستجوی صوتی در حال تبدیل شدن به یک موضوع جدید شده است که برای سایتها نیز ضروری به نظر می رسد.
قابلیت های جستجوی صوتی طی چند سال گذشته بسیار پیشرفت کرده است. هرچه موتورهای جستجوگر اطلاعات بیشتری ارائه می کنند و فن آوری های تشخیص صدا پیشرفته تر می شوند، کاربران به این مورد که جستجوی صوتی به آنها اطلاعات مورد نیاز را می دهد، اطمینان بیشتری پیدا می کنند.
اگر سایت وردپرس شما برای جستجوی صوتی بهینه نشده باشد، ممکن است در آینده بازدید زیادی را از دست بدهید. اما برای اینکه بدانید چگونه سایت وردپرس خود را برای جستجوی گفتاری بهینه تر کنید، باید بررسی کنید که این فناوری چگونه کار می کند و چگونه می توان از آن استفاده نمود.
جستجوی صوتی چگونه کار می کند؟
جستجوی صوتی به یک امری عادی تبدیل شده است. به نظر می رسد مانند جادو کار می کند، اما فناوری پشت آن چیز شگفت آوری نیست. به هرحال تحقیقات زیادی انجام شده است تا کارمندان گوگل بفهمند که چگونه می توانند ماشینی بسازند که زبان انسان را بفهمد و به سوالات آنها پاسخ دهد.
تکنولوژی جستجوی صوتی قدیمی، به درستی کار نمی کرد زیرا فقط کلمات کلیدی را در نظر می گرفت و نمی توانست هدف و منظور کاربر را تشخیص دهد. به روزرسانی های بعدی الگوریتم، به آن امکان شناسایی و یادگیری محتوا را داد. این مورد شبیه روشی است که بشر یاد می گیرد چگونه با استفاده از مراحل زبانشناسی به سوالات پاسخ دهد.
در ابتدا، گوگل صدای شما را دریافت می کند و آن را پس از پردازش به متن تبدیل می کند، سپس از طریق الگوریتم یادگیری ماشین سوالات یا خواسته ها را پیدا می کند. زمانی که فهمید شما قصد انجام چه کاری را دارید، به موتور جستجوی گوگل متصل می شود و بهترین سایتهای مرتبط را پیدا می کند. این کار به قدرت پردازشی بسیاری نیاز دارد، اما اگر سایت خود را به خوبی بهینه سازی کنید، می توانید بازدید بالایی را از جستجوی صوتی به دست آورید.
علاوه بر پاسخگویی به سوالاتی که به صورت تکی پرسیده می شود، جستجوی صوتی گوگل هم اکنون می تواند به ترتیب به انواع سوالات پاسخ دهد. به طور مثال اگر شما از گوگل بپرسید “Who owns Facebook؟” (مالک فیس بوک چه کسی است)، نتیجه زیر را مشاهده خواهید کرد :
سپس زمانی که شما سوال “How much is he worth” (ثروت او چقدر است) را از سرچ گوگل بپرسید، پاسخ زیر را مشاهده خواهید کرد :
تکنولوژی که گوگل برای این کار استفاده می کند، جستجوی معنایی متوالی نامیده می شود که به دستیار جستجوی صوتی اجازه می دهد سوالات را با جستجوی قبلی ارتباط دهد تا نتایج مرتبط تری به دست آورد. این مورد دقیقا مثل این است که با یک انسان واقعی مکالمه کنید.
در حالی که مردم بسیار کم از جستجوی صوتی متوالی استفاده می کنند، مثال بالا به ما نشان می دهد که فناوری شناسایی صدا و جستجوی صوتی Google از زمان معرفی خود تا چه اندازه پیشرفت کرده است.
چرا باید وردپرس را برای جستجوی صوتی بهینه کنید
از زمان اعلام بروزرسانی Google Hummingbird در سال 2013، فناوری جدید جستجوی صوتی با استقبال زیادی رو به رو شد. اکنون بیش از 3 میلیارد نفر در جهان از جستجوهای صوتی و دستیاران صوتی استفاده می کنند.
این مورد برای صاحبان سایت به چه معناست؟ تا پایان سال 2022 کسب و کار و فروش صوتی به تنهایی در آمریکا به مرز 40 میلیارد دلار می رسد. جدا از تجارت الکترونیک، کاربران در جستجوی صوتی سوالاتی مانند متن یک موسیقی، آب و هوا، اخبار، دستورالعملها، اطلاعات مشاغل محلی و موارد گاها بی اهمیتی می پرسند. اگر صاحبان سایتهای وردپرسی بدانند که چگونه می توانند سایتشان را بهینه کنند، می توانند از بازدیدهای جستجوی صوتی بهره مند شوند.
حدود 75 درصد سایتهایی که در جستجوی صوتی بازدید بالایی دارند، در جستجوهای دسکتاپ نیز جزو نتایج ابتدایی و سه سایت اول قرار خواهند گرفت. بنابراین اگر در جذب مخاطب و دریافت بازدید بیشتر جدی هستید، منطقی است که سایتتان را برای جستجوی صوتی بهینه کنید.
واضح است که گوگل از جستجوی متنی به جستجوی صوتی تغییر جهت دهد و جستجوی صوتی منبع اصلی ترافیک آن باشد. در ماه های اخیر مشاهده می شود که گوگل در رتبه بندی اطلاعات صوتی سختگیرانه و متعصبانه عمل می کند. شاید بخاطر این است که محتوایی که برای جستجوی صوتی مناسب است راحت تر توسط خزنده های گوگل فهرست (index) می شوند.
به هر حال، بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی به وبسایت شما کمک می کند تا در جستجوهای دسکتاپ نیز رتبه بالاتری داشته باشد. به عبارت دیگر، این یک نتیجه برد-برد است! هر استراتژی که باعث بهبود Seo سایت شما شود خوب است، اما آنچه برای جستجوی دسکتاپ کاربرد دارد لزوماً برای جستجوی صوتی مفید نیست. اگر می خواهید بازدید بیشتری از جستجوی صوتی به دست آورید، باید سایت وردپرس خود را به طور متفاوتی بهینه کنید. در ادامه به این موضوع پرداخته می شود.
چگونه سایت وردپرس خود را برای جستجوی صوتی بهینه کنیم
اگر می خواهید در آینده بازدید بیشتری از سایت وردپرس خود به دست آورید، باید آن را به طور ویژه برای جستجوی گفتاری بهینه کنید. این مورد در چند مرحله انجام می شود و به کمی وقت،صبر و حوصله نیاز دارد. بنابراین هر چه زودتر شروع کنید بهتر است.
با چند تغییر می توانید کاری کنید که سایتتان از طریق جستجوی صوتی قابل جستجو باشد.
مطالب خود را برای خواندن بهینه و آسان نمایید
میانگین نتایج جستجوی صوتی تقریباً کمتر از 30 کلمه است. این بدان معنا است که کاربران جستجوی گفتاری Google، پاسخ کوتاه و مختصر را بر محتوای طولانی ترجیح می دهند. حدس زده می شود نتتیجه فوق به این دلیل است که بیشتر کاربران Google صبر کافی برای گوش دادن به Google را ندارند که کل صفحات محتوا را بخواند.
لذا شما نمی توانید محتوایی را که دارای 2000 کلمه یا بیشتر باشد را منتشر کنید. محتوای طولانی هنوز برای عملکرد کلی SEO شما مهم است. بنابراین باید بر روی بندها و جملاتی تمرکز کنید که می توانند به تنهایی قابل فهم باشند و به سوالات مخاطبان شما پاسخ دهند.
گذشته از طول محتوا، Google برای نوشتن ساده نیز ارزش قائل است (هدف تقریبا در حد زبان ابتدایی است). لحن محتوای شما باید مکالمه ای باشد و تمام اطلاعات مربوطه باید در متن باشد. نباید این موارد در تصاویر یا کد HTML پنهان باشد (اگرچه استفاده از متن alt در تصاویر برای گرفتن رنک در گوگل توصیه می شود).
مهمتر از همه، اطلاعاتی که شما ارائه می دهید باید مربوط به کلمات کلیدی مورد نظر شما برای رتبه بندی باشد. Google به اندازه کافی هوشمند است که می داند چه زمانی سعی در پر کردن کلمات کلیدی، فشرده سازی محتوای خود با کلمات کلیدی غیر مرتبط یا جمع آوری لینک های بددارید لذا از جریمه سایت شما ابایی ندارد.
کلمات کلیدی Long-tail را به محتوای خود اضافه کنید
به روزرسانی Hummingbird به این معنی است که Google برای تعیین نتایج جستجو دیگر به کلمات کلیدی اعتماد نمی کند. درعوض، از روشی شبیه به فناوری مورد استفاده در دستیاران شخصی که بیشتر رویکرد مکالمه ای و صوتی دارند مانند الکسا، گوگل هوم و سامسونگ بیکسبی استفاده می کند.
این بدان معناست که هنوز هم می توانید از کلمات کلیدی ساده استفاده کنید، اما اگر می خواهید محتوای شما رتبه بالاتری داشته باشد، باید از کلمات کلیدی Long-tail نیز استفاده نمایید.
این کلمات کلیدی محتوایی را که سیستم گوگل برای اتصال به کلمات و مرتبط کردن آنها با یکدیگر نیاز دارد را می دهد.
در اینجا تمرکز بر روی کلمات کلیدی است که شبیه جملات کامل و سوالات واقعی است که شخص می پرسد.
به عنوان مثال، اگر وبلاگی را راه اندازی کنید که دستور پختی را به اشتراک بگذارید، ممکن است که شما به جای تمرکز بر روی کلمات عمومی مانند “تاکو” یا “دستور پخت تاکو”، رتبه مربوط به “چگونه تاکو درست کنیم” را بخواهید. این بدان معنی است که محتوای شما باید از کلمه کلیدی long tail به درستی استفاده کند.
جای تعجب نیست که سه کلمه کلیدی رایج در عبارات جستجوی صوتی “چگونه” ، “چه” و “بهترین” می باشد. این کلمات به ایجاد محتوا کمک می کنند و وقتی صحبت از جستجوی صوتی می شود، محتوا همه چیز است.
به یک قالب سازگار با موبایل کوچ کنید
بر هیچ شخصی مخفی نیست که سرعت بارگذاری صفحه بر نتایج جستجو تأثیر می گذارد. همچنین نقش عمده ای در نتایج جستجوی صوتی دارد. بكلینكو اخیراً بیش از 10،000 مورد جستجوی صوتی Google Home را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و دریافت صفحاتی که در نتیجه جستجوی صوتی قرار می گیرند، 52% سریعتر از میانگین سرعت بارگذاری صفحات هستند. این بدان معنی است که اگر می خواهید محتوای شما دارای رتبه بهتری باشد، می بایست برای کاهش زمان پاسخگویی سرور تلاش کنید.
گوگل همچنین اعلام کرد که سرعت لود صفحات موبایلی را در نظر می گیرد. از آنجا که بیشترین جستجوی صوتی از طریق دستگاه های تلفن همراه انجام می شود، برای پایین آمدن سرعت بارگذاری و بالا بردن رتبه بندی خود، باید مطمئن شوید سایت شما کاملاً برای تلفن همراه مناسب است.
اگرچه انجام تغییرات در سایت شما مانند کاهش اندازه فایل تصاویر و حذف کدهای HTML بدون استفاده هوشمندانه است، اما کوچ کردن به یک قالب سازگار با موبایل بیشترین تاثیر را خواهد داشت.
قالب های سازگار با موبایل را می توانید در سایت ghaleb.biz مشاهده نمایید.
بیشتر قالب های واکنش گرا به شما اجازه می دهند که چت آنلاین در سایت خود راه اندازی نمایید تا کاربرانتان بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند و از شما در مورد چیزی که به دنبال آن می گردند کمک بگیرند.
Google My Business List خود را به روز کنید
بیشتر جستجوهای صوتی شامل سوالات ساده ای مانند مسیریابی و یا ساعات باز شدن یکی از مشاغل می باشند. جدا از به روز رسانی و بهینه سازی محتوای وب سایت خود، برای دریافت ارجاعات بیشتر، می توانید لیست Google My Business خود را نیز به روز کنید.
در زیر مواردی وجود دارد که باید در لیست Google My Business خود به روز کنید:
- شماره تلفن: برای کمک به کاربران در یافتن مکان صحیح، کد منطقه خود را وارد کنید.
- آدرس: قبل از اینکه مشخصات GMB خود را به روز کنید، بررسی کنید آیا می توانید آدرس خود را در Google Maps پیدا کنید؟
- آدرس ایمیل
- ساعت کاری
- دسته بندی مشاغل: قرار دادن در یک دسته بندی مناسب به مشتریان کمک می کند شما را پیدا کنند. ماهیت تجارت خود را مشخص کنید.
علاوه بر Google My Business، ممکن است که اکانت Google ADS را نیز بروز کنید تا بتوانید از تبلیغات Google Map و افزونه ها استفاده نمایید. به این ترتیب مشتریانی که می خواهند از مشاغلی مانند کسب و کار شما بازدید کنند، تبلیغات شما را می بینند و فوراً کسب و کار شما را پیدا می کنند.
در حالی که بسیاری از کاربران هنوز با تایپ کردن روی دستگاههای خود از جستجوی مبتنی بر کلمات کلیدی استفاده می کنند، جستجوی صوتی در حال رشد است و نحوه جستجوی آنلاین را تغییر می دهد. صفهای جستجو طولانی تر می شوند و بیشتر شبیه الگوهای گفتاری زبان طبیعی می گردند و موتورهای جستجو پاسخ کوتاه و ساده به سوالات را در اولویت قرار می دهند.
اگر می خواهید با استفاده از جستجوی صوتی سایت وردپرس خود را در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار دهید، باید سریعاً شروع به کار کنید. محتوای مختصر و مرتبط با کلمات کلیدی short-tail و long-tile ایجاد کنید، با یک قالب واکنش گرا یک تجربه عالی و بی نقص برای استفاده از موبایل ایجاد نموده و سئوی خود را با استفاده از Google My Business بهبود بخشید.